منوی دسته بندی

لیست دانشگاه های ایتالیا (2024)

ایتالیا؛ یکی از جذاب‌ترین کشور‌های اروپایی برای تحصیل است که سالانه دانشجویان زیادی برای شروع یا ادامه تحصیلات خود به آنجا مهاجرت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال دانشجویان از این کشور این است که ایتالیا در کنار داشتن دانشگاه‌های باکیفیت، جذابیت‌های تاریخی و زیبایی‌های طبیعی بسیاری دارد که می‌تواند امکان تفریح رایگان یا ارزان قیمت را برای افراد مختلف فراهم کند. در این مقاله سانا گیتی قصد داریم شما را با لیست دانشگاه های ایتالیا آشنا کنیم. 

1. دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا (Alma Mater Studiorum Università di Bologna, UNIBO) دومین دانشگاه بزرگ ایتالیاست که یکی از کهن‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود و حدود 900 سال قدمت دارد. این دانشگاه که زیباترین کمپس دانشگاهی را در جهان داراست، ۲۳ دانشکده دارد. آلما ماتر یا دانشگاه بولونیا، از نظر همکاری‌های تحقیقاتی و دانشگاهی در میان فعال‌ترین مؤسسات است.

وبسایت: www.unibo.it 

2. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (Politecnico di Milano) که در لیست دانشگاه های ایتالیا قرار می‌گیرد، یکی از معتبرترین مراکز علمی در اروپا و جهان است که بزرگ‌ترین موسسه آموزش عالی در زمینه رشته‌های فنی و مهندسی محسوب می‌شود. این دانشگاه از ۵ کمپ اصلی تشکیل شده که دوتای آن (کمپ لِئوناردو و کمپ بُویزا) درون شهر و سه کمپ کومو، پیاچِنزا، و لِکّو بیرون از شهر هستند. این دانشگاه از محبوب‌ترین مقاصد دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا به شمار می‌آید.

وبسایت: www.polimi.it 

3. دانشگاه میلان

دانشگاه میلان (University Of Milan) یکی از دانشگاه های دولتی ایتالیاست که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی، به عنوان بهترین دانشگاه این کشور نیز شناخته شده است. این دانشگاه در بیش از صد رشته تحصیلی مختلف  از علوم پایه گرفته تا رشته‌های انسانی، مهندسی، پزشکی، هنر، طراحی و… آموزش ارائه می‌دهد. دانشگاه میلان ایتالیا دارای 31 دپارتمان است که در تمام بخش‌های شورای تحقیقات اروپایی توزیع شده‌اند.

وبسایت: https://www.unimi.it 

4. دانشگاه بوکونی

دانشگاه بوکونی (Università Commerciale Luigi Bocconi) یک دانشگاه خصوصی در زمینه اقتصاد است که در شهر میلان واقع شده است. دانشگاه بوکونی که در لیست دانشگاه های ایتالیا قرار می‌گیرد، به عنوان یکی از موسسه‌های پیشرو در آموزش اقتصاد و تجارت در اروپاست که توسط موسسه وال استریت ژورنال جزو ۲۰ دانشگاه اول تجارت در دنیا نیز شناخته شده است. گفتنی است طبق گزارش QS این دانشگاه با مدرسه اقتصاد هاروارد و MIT به سادگی رقابت می‌کند.

وبسایت: www.unibocconi.it  

5. دانشگاه پاویا

دانشگاه پاویا (Università degli Studi di Pavia, UNIPV) یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا و همچنین هفدهمین دانشگاه قدیمی جهان است که در سال ۱۳۶۱ میلادی در شهر پاویا ایتالیا تأسیس شده‌ است. این دانشگاه قدیمی که در لیست دانشگاه های ایتالیا قرار دارد،  رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. جالب است بدانید پاویا به علت وجود دانشجویان ایتالیایی و بین‌المللی زیاد، یک شهر دانشجویی یا ‘Citta Universitaria’ محسوب می‌شود.

وبسایت: https://portale.unipv.it 

6. دانشگاه جنوا

دانشگاه جنوا (Università di Genova)  که با نام اختصاری UniGe نیز شناخته می‌شود، در سال 1481 تأسیس شد. این دانشگاه در شهر جنوا واقع شده که یکی از شهر‌های بزرگ و فرهنگی ایتالیاست که امکان دسترسی به طبیعت زیبا و فضای تاریخی و باستانی شهر در آن فراهم است. به دانشگاه جنوا ایتالیا، دانشگاه لگوریا نیز گفته می‌شود که به علت قرارگیری جنوا در منطقه لگوریاست. 

وبسایت: https://unige.it 

7. دانشگاه پلی‌تکنیک تورین

دانشگاه پلی تکنیک تورین (Politecnico di Torino)؛ قدیمی‌ترین دانشگاه فنی مهندسی ایتالیا و یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر اروپاست که در لیست دانشگاه های ایتالیا قرار دارد. فعالیت‌های تحقیقاتی در این دانشگاه شامل حوزه “مهندسی صنایع”، “مهندسی ریاضیات”، “مهندسی شهری”، “مهندسی زیست محیطی”، “معماری” و “مهندسی طراحی” می‌شود. علیرغم بحران اقتصادی، ۸۴٫۷ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه پلی تکنیک تورین اعلام  کرده‌اند که آن‌ها در عرض ۱۲ ماه پس از تحصیل کار مرتبط با رشته خود را پیدا کرده‌اند که این آمار در مقایسه با آمار ملی ایتالیا، بسیار عالی است. 

وبسایت: www.polito.it 

8. دانشگاه تورورگاتا رم

دانشگاه تورورگاتا رم (Università degli Studi di Roma Tor Vergata) که در لیست دانشگاه های دولتی ایتالیا قرار دارد، در سال ۱۹۸۲ با هدف ارائه آموزش باکیفیت به دانشجویان تأسیس شد. این دانشگاه همچنین دارای یکی از مجهزترین بیمارستان‌های ایتالیا (بیمارستان تورورگاتا) است که یک مرکز مراقبت و تحقیقاتی در کل منطقه محسوب می‌شود. عملکرد خوب و فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف باعث شده تا این دانشگاه رتبه نسبتا بالایی را در سایت‌های معتبر رتبه‌بندی به خود اختصاص دهد.

وبسایت: https://web.uniroma2.it 

9. دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه ساپینزا رم با نام رسمی ساپینزا – دانشگاه رم (Sapienza – Università di Roma)، بزرگ‌ترین دانشگاه اروپا و قدیمی‌ترین دانشگاه شهر رم در ایتالیاست که جزو لیست دانشگاه های ایتالیا قرار می‌گیرد. این دانشگاه که در سال ۱۳۰۳ میلادی تاسیس شده، یکی از معتبر‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا است که همواره در رتبه یک تا سه بهترین دانشگاه های ایتالیا حضور دارد و همواره جزو اولین مقاصدی است که از طرف دانشجویان متقاضی تحصیل در ایتالیا انتخاب می‌شود.

وبسایت: www.uniroma1.it 

10. دانشگاه فدریکو دوم

دانشگاه فردریکو دوم ناپل (Università degli Studi di Napoli – Federico II) یکی از قدرتمندترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایتالیاست که از ۱۳ دانشکده، ۷۷ دپارتمان و ۴۲ مرکز تحقیقات، ۱۰۸ کتابخانه و ۲ باغ گیاه‌شناسی تشکیل شده‌است. فدریکو دوم، پادشاه پادشاهی سیسیل بود که دستور تاسیس این دانشگاه را داد و نام فدریکو از سال ۱۹۸۷ در اسم رسمی دانشگاه جای گرفت و تصویر او نیز در نشان دانشگاه اضافه شد. 

وبسایت: www.unina.it 

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا لیست دانشگاه های ایتالیا را در قالب چند مورد از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها به شما معرفی کنیم. بسیاری از دانشگاه‌های معرفی شده لیست بالا، در لیست دانشگاه های دولتی ایتالیا قرار می‌گیرند و این بدین معناست که هزینه تحصیل در آن‌ها پایین‌تر است. راحتی پذیرش، عدم سخت گیری برای ویزای تحصیلی ایتالیا، دانشگاه های معتبر و از همه مهم‌تر وجود بورسیه استانی ایتالیا باعث شده است تا این کشور به مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان خارجی تبدیل شود. در نظر داشته باشید که سانا گیتی از شروع این مسیر همراه شماست تا بتوانید با صرف کمترین میزان هزینه و زمان، به تحصیل در دانشگاه مدنظر خود برسید.

ریحانه مظاهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...