منوی دسته بندی

7 مورد از قوانین عجیب ایتالیا که باید بدانید!

رفتن به یک کشور خارجی به معنای تجربه برخی شوک‌های فرهنگی است، به‌ویژه زمانی که در موقعیت‌های ناآشنا باشید. برخی از این موارد ممکن است کاملاً غیرمنتظره باشند؛ به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم چند مورد از قوانین عجیب در ایتالیا که ممکن است در هنگام بازدید از شهرهای مختلفش با آن‌ها مواجه شوید را در این مقاله توضیح دهیم. در نظر داشته باشید که بسیاری از قوانین عجیب ایتالیا، بخشی از قوانین محلی یا ملی این کشور را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین شایسته است که آن‌ها را در نظر گرفته و از آن‌ها سرپیچی نکنید. 

1. در میلان: همیشه لبخند بزنید.

به نظر می‌آید که مردم میلان وقتی در خیابان‌هاحرکت می‌کنند، باید همواره لبخند بزنند. تنها افراد مستثنی از این قانون عجیب افرادی هستند که در مراسم تشییع جنازه یا در بیمارستان هستند. با این حال، بقیه باید به یاد داشته باشند که نقش خود را در ایجاد خوشحالی و خلق خوب در مناطق عمومی شهر ایفا کنند.

این مورد از قوانین عجیب ایتالیا به قرن 19 بازمی‌گردد، زمانی که پایتخت تجاری ایتالیا در واقع بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان بود (1815-1859). در آن زمان، میلانی‌ها از حکمرانی حکومت خارجی وقت چندان خوشحال و راضی نبودند و این نارضایتی در چهره‌شان مشهود بود؛ بنابراین، مقامات قانون‌گذاری کردند که همه در سطح شهر باید لبخند بزنند و وانمود کنند که خوشحال هستند. البته که این قانون در حال حاضر اجباری نیست؛ ولی به ندرت پیش می‌آید که گردشگری در حال بازید از میلان، ناراحت باشد و لبخند نزند!

2. در لوکا: کبوترها و علاقه‌مندان به کباب باید گرسنه بمانند!

کبوتر‌ها در دسته پرندگانی هستند که تقریبا در همه شهرهای ایتالیا حضور دارند؛ بنابراین مقامات محلی چندان موافق غذا دادن به آن‌ها نیستند. این کار باعث جلب گروه‌های زیادی از کبوترها می‌شود که میادین شهر را شلوغ می‌کنند و به ساختمان‌ها و آثار تاریخی آسیب زده و کثیفی و بیماری ایجاد می‌کنند.

در حالی که این قانون به نظر نمی‌رسد خیلی عجیب باشد، شاید یکی از قوانین عجیب ایتالیا در شهر لوکا شوکه‌کننده‌تر باشد. از سال 2000 فروشگاه‌های فست فود از ورود به مرکز تاریخی ممنوع شده‌اند. در واقع بنابر قانون تصویب‌شده در این منطقه، هرگونه کباب‌فروشی و فروشگاه‌های برش پیتزا اجازه تاسیس و فعالیت در اماکن تاریخی را ندارند. رستوران‌های باقی‌مانده از قدیم هم باید حداقل یک غذای محلی را به عنوان یک راه برای حفظ سنت‌های آشپزی، در منوی خود ارائه دهند.

3. در رم: شما موظفید روزانه با سگ خود پیاده‌روی کنید.

رم سعی کرده است خود را به عنوان شهری استثنایی معرفی کند که حیوانات در آن از تمام حقوق خود برخوردار هستند. شورای شهر رم در سال 2005،  قانون حقوق حیوانات را اجرا کرد که در میان دیگر موارد اعلام کرد که مالکان سگ موظف به پیاده‌روی روزانه حیوانات پشمالوی خود و همچنین بردن آن‌ها به چکاپ دامپزشکی به صورت منظم هستند؛ در غیر این صورت باید جریمه 500 یورویی را به خاطر این بی‌مسئولیتی پرداخت کنند. 

در آغاز تعطیلات هر فصل، مقامات شهری به طور منظم به ساکنان یادآوری می‌کنند که حیوانات خانگی خود را وقتی به تعطیلات می‌روند، در خانه تنها نگذارند و این عمل را “یک رفتار ترسو و ظالمانه” می‌دانند.

4. در ونیز: دوچرخه‌سواری در بیشتر مناطق ممنوع است.

شهرهای اروپایی طی دهه‌های اخیر تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ ورزش و تحرک کرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از آن مربوط به استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل است. یکی از شهر‌هایی که استفاده از دوچرخه در آن چندان رایج نیست، شهر ونیز است. برای مثال هر کسی که احساس تمایل به بازدید از منطقه لاگون و پرسه زدن در کوچه‌های باریک آن با دوچرخه را دارد، در نهایت با ناامیدی مواجه خواهد شد.

طبق این مورد از قوانین عجیب ایتالیا در ونیز، هسته تاریخی این شهر، کاملاً پیاده‌رو است و باید این چنین نیز باقی بماند. با این وجود، خارج از مرکز تاریخی، ونیز یک سیستم اشتراکی دوچرخه عمومی دارد. این سیستم تنها در جزیره‌های لیدو ونیز، و همچنین در جزیره‌های پلسترینا و سانت اراسمو قابل استفاده است.

5. در فلورانس: غذا خوردن در بعضی خیابان‌ها جریمه دارد.

شورای شهر فلورانس برای سالیان سال با توریست‌هایی مواجه بود که بعد از خوردن غذا، زباله و ظرف‌های پلاستیکی آن را در خیابان‌های تاریخی این شهر رها می‌کردند و منظره زشتی را به وجود می‌آوردند. 

در نتیجه، شورای شهر فرمانی صادر کرد (تحت تهدید 500 یورویی) که طبق آن، مصرف غذا، چه ایستاده و چه نشسته، در چهار خیابان اصلی – Via de’ Neri، Piazzale degli Uffizi، Piazza del Grano و Via della Ninna را ممنوع اعلام کرد. با این حال، این محدودیت فقط بین ظهر تا 3 بعد از ظهر و دوباره بین 6 بعد از ظهر تا 10 شب اعمال می‌شود. این قانون که جزو قوانین عجیب ایتالیا محسوب می‌شود، تحسین و رضایت بسیاری از شهروندان فلورانس را به همراه داشت. 

6. در اراکلیا: ساختن قلعه‌های شنی ممنوع است.

یکی دیگر از قوانین عجیب ایتالیا در شهر ساحلی اراکلیا که در نزدیکی ونیز قرار دارد، این است که در آنجا شما اجازه ساخت قلعه‌های شنی را ندارید. سرپیچی از این قانون، بین 25 تا 250 یورو جریمه برای شما به دنبال خواهد داشت. 

مقامات اراکلیا باور دارند که خطر قلعه‌های ماسه‌ای به حدی زیاد است که مانع راه رفتن مردم در ساحل می‌شود و می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد. به همین دلیل اگرچه این شهر ساحلی برای قدم زدن بزرگسالان، بسیار آرام‌بخش و جذاب است؛ اما می‌تواند برای کودکان خسته‌کننده به نظر برسد؛ چرا که ساخت قلعه و سازه‌های شنی یکی از فعالیت‌های مورد‌علاقه آن‌ها در ساحل است. 

7. در ناپل: رها کردن مدفوع سگ مجاز نیست.

روزنامه نیویورک تایمز در سال 2014 گزارش داد که مقامات محلی شهر ناپل، شروع به جمع‌آوری نمونه‌های مدفوع سگ به عنوان یک روش برای ایجاد و ثبت داده‌های DNA کرده‌اند. این ثبت به آن‌ها این امکان را می‌دهد که صاحبان بی‌مسئولیتی که مدفوع سگ خود را در خیابان رها می‌کنند را شناسایی کرده و جریمه کنند. به نظر می‌رسد این قانون هنوز برای گردشگران اجرا نشده است؛ اما به هر حال اخلاق و فرهنگ شهروندی حکم می‌کند به این مورد از قوانین عجیب ایتالیا نیز احترام گذاشته شود. 

سخن پایانی

 اگرچه جریمه شدن برای قوانین عجیب ایتالیا، خوشایند و مطلوب کسی نیست؛ اما بهتر است قبل از سفر به این کشور و کشور‌های دیگر از قوانین آن‌ها مطلع شده و تا جای ممکن از آن‌ها سرپیچی نکنیم. احترام به قوانین هر کشوری از جمله قوانین عجیب در ایتالیا به گردشگران کمک می‌کند تا سفر آسوده‌ای را پشت سر بگذارند و نهایت لذت را از تمام لحظات سفر خود ببرند. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله “بهترین شهرهای ایتالیا برای سفر” را از دست ندهید. 

ریحانه مظاهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...