منوی دسته بندی

مزایا و معایب زندگی در ایتالیا (راهنمای 2024)

ایتالیا؛ کشور زیبای مدیترانه‌ای که تاریخ غنی، مناظر خیره‌کننده و فرهنگ پر جنب‌و‌جوش خود را به رخ می‌کشد، هر ساله میلیون‌ها بازدید‌کننده و مهاجر را به خود جذب می‌کند. مهاجرت به سرزمین پیتزا و پاستا برای بسیاری یک رویاست؛ اما بسیار مهم است که قبل از این تصمیم‌گیری، مزایا و معایب زندگی در ایتالیا را در نظر بگیریم. در این مقاله، مزایا و معایب مهاجرت به ایتالیا را مورد بحث قرار می‌دهیم تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد انتخاب این کشور کمک کنیم.

مزایای زندگی در ایتالیا 

چند مورد از مهم‌ترین جوانب مثبت زندگی و مهاجرت به این کشور زیبا به شرح زیر است:

1. موقعیت مکانی مناسب

ایتالیا یک کشور مناسب برای علاقه‌مندان به سفر است؛ چرا که نیمی از این کشور در منطقه مدیترانه و نیمی دیگر در اروپای مرکزی واقع شده است. برای درک این موضوع بهتر است بدانید زمان پرواز از رم تا دوبرونیک در کشور کرواسی حدود 1.5 ساعت، تا ایبیزا (جزیره اسپانیایی) کمتر از 2 ساعت، تا پاریس و برلین کمی بیش از 2 ساعت، تا لندن کمی بیش از 2.5 ساعت و تا قاهره کمی بیش از 3 ساعت است.

2. غذاهای اصیل ایتالیایی

هنگامی که صحبت از مزایا و معایب زندگی در ایتالیا می‌شود، یکی از اولین نکات مثبتی که در رابطه با این کشور به ذهن هر گردشگری می‌رسد، لذت بردن از غذاهای اصیل ایتالیایی است. شما می‌توانید غذاهای ایتالیایی را در سراسر جهان تهیه کنید؛ اما زندگی در ایتالیا به شما امکان دسترسی مستقیم به غذاهایی را می‌دهد که با مواد اولیه محلی و تازه تهیه شده‌اند و طعم بهتری نیز دارند.

3. تعادل زندگی و کار

عبارت معروف “La dolce vita” که ترجمه تحت اللفظی آن معادل “زندگی شیرین” است، در این کشور عملا اجرا می‌شود. ایتالیایی‌ها واقعاً با سرعت کمتری نسبت به خارج از کشور زندگی می‌کنند. در این کشور، حداکثر ساعات کار در هفته 40 ساعت است و وقت گذراندن با خانواده در اولویت بسیاری از افراد قرار دارد. در برخی از بخش‌های ایتالیا، سنت سیستا یا ریپوزو همچنان پابرجاست. طبق این روند، مشاغل حوالی ساعت 12:30 بعد از ظهر تعطیل می‌شوند و دوباره حدود ساعت 3 بعد از ظهر فعالیت خود را شروع می‌کنند. 

4. امنیت بالا

فهرست جهانی صلح در سال 2023، ایتالیا را به عنوان سی و چهارمین کشور امن در جهان معرفی کرد. در واقع ایتالیا از این لحاظ از کشور‌هایی مثل بریتانیا، کره جنوبی، فرانسه و ایالات متحده پیشی می‌گیرد و این موضوع مهم را می‌توان در لیست مزایا و معایب زندگی در ایتالیا قرار داد. این شاخص  برای رتبه‌دهی، ایمنی و امنیت عمومی و همچنین درگیری‌های اتفاق افتاده یک کشور در سال جاری را در نظر می‌گیرد. در حالی که ایتالیا شهرت اغراق‌آمیزی برای جرایم سازمان‌یافته دارد، این موضوع به طور کلی برای گردشگران یا مهاجران در بیشتر مناطق مشکلی ایجاد نمی‌کند. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله “بهترین شهر ایتالیا برای زندگی” را از دست ندهید. 

معایب زندگی در ایتالیا

زمانی که به موضوع مزایا و معایب زندگی در ایتالیا می‌پردازیم، باید گوشه چشمی به معایب این کشور هم داشته باشیم که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. تعداد زیاد گردشگر‌ها

ایتالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان است. World Population Review ایتالیا را به عنوان یکی از پنج کشور پربازدید سال 2023 معرفی می‌کند. برخی شهرهای ایتالیا به طور طبیعی جمعیت بیشتری را نسبت به سایرین جذب می‌کنند؛ اما شما می‌توانید نقاط توریستی را در سراسر این کشور پیدا کنید.

با این اوصاف، مناطق کمتر شناخته شده‌ای در ایتالیا وجود دارد که در آن‌ها با تعداد زیادی گردشگر مواجه نخواهید شد. در واقع این مشکل فقط زمانی پیش می‌آید که رویای زندگی در مناطق نمادین را داشته باشید.

2. مشکلات مربوط به زبان

زبان ایتالیایی جزو موارد مربوط به مزایا و معایب زندگی در ایتالیاست. ایتالیایی‌ها رفتار دوستانه‌ای دارند؛ اما بیشتر آن‌ها به زبان انگلیسی تسلط ندارند و این بدین معناست که شما برای برطرف کردن نیاز‌های روزانه خود، باید تا حدودی با زبان ایتالیایی آشنا باشید. خبر خوب این است که ایتالیایی یک زبان آوایی است و یادگیری آن برای یک انگلیسی زبان، نسبتا آسان است. اگر فرانسوی، اسپانیایی یا لاتین می‌دانید، احتمالاً قبلاً با چندین کلمه ایتالیایی آشنا هستید ویادگیری ایتالیایی برای شما چندان سخت نیست. 

3. نرخ بالای بیکاری

متأسفانه، ایتالیا دارای نرخ بیکاری بالایی است که تا ژوئن 2023 حدود 7.4 درصد بود. تصور می‌شود که نرخ اشتغال بین 4 تا 6 درصد برای اکثر اقتصادها سالم است؛ بنابراین ممکن است یافتن شغل در ایتالیا دشوارتر از سایر کشورهای اروپایی باشد. البته لازم به ذکر است که نرخ بیکاری در ایتالیا در واقع کاهش یافته است و در حال حاضر دارای کمترین نرخ بیکاری از آوریل 2009 است. متاسفانه اگر ایتالیایی زبان نباشید، احتمالاً بیشترین مشکل را برای یافتن شغل در ایتالیا خواهید داشت. 

4. خدمات و مدیریت ضعیف دولتی

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با مزایا و معایب زندگی در ایتالیا باید به آن توجه داشته باشید، ضعف دولت این کشور در ارائه خدمات مختلف است. بسیاری از مهاجران و گردشگران تأیید می‌کنند که تلاش برای استفاده از برخی خدمات دولتی یا عمومی این کشور، می‌تواند آزار‌دهنده باشد؛ زیرا عموماً روند ارائه این خدمات بسیار آهسته است و گاهی حتی دولت ناتوان از ارائه آن‌هاست. 

سخن پایانی

به طور خلاصه، زندگی در ایتالیا دارای مزایا و معایب خاص خود است. این کشور امکان تجربه فرهنگی غنی، مناظر خیره‌کننده و یک سبک زندگی منحصر به فرد را به شما عرضه می‌کند که بسیاری آن را جذاب می‌دانند. با این حال، چالش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم نیز باید در نظر گرفته شود. در نهایت، ضروری است که قبل از تصمیم‌گیری نهایی، مزایا و معایب زندگی در ایتالیا را به دقت بسنجید. با داشتن اطلاعات و آمادگی کافی می‌توانید از تجربه خود در این کشور زیبا و فریبنده نهایت استفاده را ببرید. در نظر داشته باشید که برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می‌توانید از مشاوران ساناگیتی، راهنمایی بگیرید.

ریحانه مظاهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...