منوی دسته بندی

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا چقدر است؟

اگر به دنبال دانشگاه‌های مقرون به صرفه در اروپا هستید، باید تحصیل در ایتالیا را در نظر بگیرید. این کشور، خانه برخی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که تحصیلات با کیفیت بالا و شهریه پایین ارائه می‌دهند. همچنین در ایتالیا، از سفر و کاوش در فرهنگ و تاریخ غنی شهرهای این کشور نیز لذت خواهید برد. هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا شامل موارد متعددی نظیر هزینه تحصیل، اسکان، غذا، حمل‌و‌نقل، کتاب و… می‌شود که در این مقاله ساناگیتی قصد داریم به طور مفصل به آن‌ها بپردازیم.

1. هزینه تحصیل در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا، هزینه‌های مربوط به تحصیل و دانشگاه است. دانشگاه‌های دولتی ایتالیا شهریه‌های خود را بر اساس رشته و نوع مدرک (لیسانس، فوق لیسانس، دکترا) تعیین می‌کنند. به طور متوسط، شهریه بین 0 تا 5000 یورو در سال تحصیلی متغیر است. اگر دانشجوی غیر اتحادیه اروپا / EEA هستید، برخی از برنامه‌های تحصیلی ممکن است برای شما گران‌تر باشد. 

دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا معمولاً در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی شهریه بالاتری دریافت می‌کنند و اکثر آن‌ها برای دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا و EEA هزینه‌های یکسانی دارند. متوسط شهریه در دانشگاه‌های خصوصی بین 3000 تا 35000 یورو در سال متغیر است. در این باره پیشنهاد می‌کنیم دو مقاله دیگر ما تحت عنوان‌های بورسیه تحصیلی ایتالیا و لیست دانشگاه های ایتالیا را مطالعه کنید. 

2. هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

هزینه‌های کلی زندگی برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا بین 700 تا 1000 یورو در ماه است. این هزینه‌ها عبارتند از: اقامت، غذا، حمل و نقل عمومی، سفر محلی و یا سرگرمی.اگرچه زندگی در ایتالیا یک تجربه عالی است؛ اما به خاطر داشته باشید که شهر‌هایی مثل رم یا میلان در مقایسه با سایر شهرهای ایتالیا گران‌تر هستند. میانگین هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا (ماهانه) در شهر‌های زیر به شرح زیر است:  

  • بولونیا: حدود 750 تا 1100 یورو در ماه
  • فلورانس: حدود 850 – 1300 یورو در ماه
  • میلان و رم: بین 850 تا 1450 یورو در ماه

هزینه مسکن 

تقریبا همه دانشجویان بر این موضوع واقف‌اند که هزینه مسکن، بخش بزرگی از هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را در برمی‌گیرد. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که بین 300 تا 600 یورو برای مسکن در این کشور بپردازید. قیمت‌ها بسته به شهری که در آن زندگی می‌کنید و نوع محل اقامت متفاوت است. اشتراک آپارتمان با دانشجویان دیگر راه خوبی برای کاهش هزینه‌های ماهانه شماست. شما همچنین می‌توانید با یک خانواده محلی زندگی کنید و مهارت‌های زبان ایتالیایی خود را تمرین کرده و در عین حال با سنت و سبک زندگی آن‌ها آشنا شوید.

به طور متوسط، قیمت‌هایی که دانشجویان برای مسکن خرج می کنند، بسته به نوع محل اقامت در زیر آمده است:

  • دانشجویانی که به تنهایی زندگی می‌کنند: 400 تا 700 یورو در ماه
  • دانشجویانی که در خوابگاه دانشجویی ساکن هستند: 250 تا 300 یورو در ماه
  • دانشجویانی که آپارتمان اجاره‌ای دارند: 250 تا 500 یورو در ماه

فراموش نکنید که هزینه آب و برق را در نظر بگیرید که می‌تواند بین 90 تا 260 یورو به هزینه‌های ماهانه شما اضافه کند.

هزینه غذا

اگر مواد غذایی را از سوپرمارکت‌های محلی خریداری کنید، حدود 150 تا 200 یورو در ماه هزینه خواهید کرد. Lidl، Penny Market یا Esselunga برخی از پایین ترین قیمت‌ها را در ایتالیا دارند و پیشنهاد می‌کنیم برای صرفه‌جویی در هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا، مشتری ثابت آن‌ها شوید. 

در رستوران‌های ایتالیایی، ناهار یا شام با آنتی پاستو (نوعی پیش غذا یا hors d’oeuvres) شروع می‌شود که از انواع غذاهای سرد، غذاهای دریایی و سبزیجات با قیمت های بین 8 تا 15 یورو تشکیل شده است. در رستوران‌های میان رده، غذاهای پاستا بین 6 تا 12 یورو قیمت دارند؛ در حالی که غذاهای اصلی ماهی یا گوشت معمولا بین 8 تا 16 یورو قیمت‌گذاری شده‌اند. هر رستوران ایتالیایی هزینه نان و خدمات میز را نیز از شما دریافت می‌کند که حدود 1 تا 2.50 یورو برای هر نفر هزینه دارد.

هزینه حمل‌و‌نقل

حمل‌و‌نقل عمومی؛ ساده‌ترین و راحت‌ترین روش برای سفر در ایتالیاست. بلیط ماهانه اتوبوس، تراموا و مترو برای دانشجویان بین 25 تا 45 یورو در ماه بسته به شهر هزینه دارد. شبکه قطار در ایتالیا سریع بوده و به خوبی نگهداری می‌شود؛ بنابراین بازدید از شهرهای دیگر، گزینه مناسبی برای تعطیلات، تفریح و گردش است. 

کرایه‌ها از حدود 20 یورو برای یک سفر شروع می‌شود؛ اما اگر بلیط را زودتر رزرو کنید، می‌توانید تا 70 درصد هم تخفیف دریافت کنید. سعی کنید به محض ورود به شهر تحصیل خود، با سیستم حمل‌و‌نقل آن آشنا شوید و از این طریق هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را تا جای ممکن کم کنید. 

سایر هزینه‌های مربوط به تحصیل در ایتالیا

شما می‌توانید از وب سایت Numbeo برای بررسی سایر قیمت‌ها و هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا استفاده کنید؛ اما چند مورد مهم از سایر هزینه‌ها به شرح زیر هستند:

  • هزینه قبض تلفن و اینترنت می‌تواند به 30 تا 50 یورو در ماه برسد.
  • سرگرمی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی ممکن است 30 تا 40 یورو در هفته هزینه به دنبال داشته باشد. (مطمئنا میزان دقیق این هزینه، به نوع تفریحات شما و دفعات آن بستگی دارد.)
  • هزینه کتاب و سایر موارد آموزشی حدود 40 تا 50 یورو در ماه است.

سخن پایانی

تحصیل در اروپا و زندگی در ایتالیا، یکی از زیباترین کشورهای جهان، انتخاب بسیار خوبی برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است. شهریه‌های پایین دانشگاه‌های این کشور به شما این امکان را می‌دهد که مقداری پول پس‌انداز کنید و شهرهای پر از آثار باستانی و اسرار آن را کشف کرده و در عین حال از آب و هوای عالی لذت ببرید. در این بین می‌توانید برخی از بهترین غذاهای جهان را نیز امتحان کنید. در نظر داشته باشید که مدیریت هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا برای دانشجویان خارجی ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد؛ اما به مرور زمان و کسب تجربه در این باره، شما می‌توانید کنترل بهتری روی مخارج خود داشته باشید. در نظر داشته باشید که ساناگیتی از اولین مرحله مهاجرت تحصیلی به ایتالیا همراه شماست و می‌توانید در این زمینه با ما در تماس باشید.

ریحانه مظاهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...