منوی دسته بندی

بهترین زمان سفر به ایتالیا در 2024

بهترین زمان سفر به ایتالیا

ایتالیا؛ به عنوان کشوری که بیشترین آثار تاریخی و فرهنگی ثبت‌شده در یونسکو را داراست، یکی از کشور‌های پربازدید دنیا محسوب می‌شود. یکی از سوالاتی که هنگام بازدید از این کشور مطرح می‌شود، بهترین زمان سفر به ایتالیاست. ایتالیا از این لحاظ که آب و هوای معتدلی دارد، بسیار محبوب است و ژوئن، جولای و آگوست گرم‌ترین ماه‌های سال در این کشور محسوب می‌شوند. در ادامه این مقاله ساناگیتی همراه ما باشید تا بهترین زمان سفر به ایتالیا را از جنبه‌های مختلف مثل قیمت، میزان شلوغی و… بررسی کنیم. 

1. آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد)

بهار که اغلب بهترین زمان سفر به ایتالیا در نظر گرفته می‌شود، ترکیبی ایده‌آل از آب و هوای خوب و جمعیت گردشگری قابل‌تحمل را ارائه می‌دهد. پس از پشت سر گذاشتن یک زمستان سرد، طبیعت با ذوب شدن برف در کوه‌ها و تپه‌های حومه مرکزی ایتالیا شکوفا می‌شود.

در حالی که ماه آوریل معمولاً از نظر آب و هوا غیرقابل پیش‌بینی است (هم باید ضد‌آفتاب بزنید و هم یک کت بارانی بپوشید!) در ماه می و ژوئن، عمدتاً آسمانی صاف و آفتابی را بدون دمای سوزان جولای و آگوست در اختیار دارید. با نزدیک شدن به تابستان، گردشگران ایتالیایی و اروپایی سعی می‌کنند از تعطیلات آخر هفته خود به خوبی استفاده کنند، به این معنی که انتظار می‌رود در موزه‌های بزرگ صف بکشند؛ با این حال، روزهای هفته فرصتی عالی برای کاوش در مناظر بدون شلوغی است.

اواخر بهار شاید بهترین زمان سفر به ایتالیا برای لذت بردن از هوای آزاد باشد. در این زمان، اقامتگاه به راحتی در مناطق روستایی یافت می‌شود، سواحل اغلب خالی هستند و مناظر طبیعی یک خلوت آرام از هیاهوی شهر را در اختیار شما قرار می‌دهند. بسیاری از مناطق ایتالیا – به عنوان مثال، آبروزو، لیگوریا، اومبریا و ساردینیا – در سال‌های اخیر در زیرساخت‌های گردشگری پایدار نظیر مسیرهای دوچرخه‌سواری جدید و برنامه‌های پیاده‌روی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که فرصت بازدید مناظر دیدنی را با سرعت آهسته ارائه می‌دهند.

2. جولای و آگوست (تیر و مرداد)

سفر به ایتالیا بین اواخر ژوئن و اوایل سپتامبر به معنای مواجهه با فصل اوج تعطیلات با تمام مزایا و معایب است. اکثر ایتالیایی‌ها در ژوئن یا آگوست مرخصی می‌گیرند و به طور دسته جمعی از شهرها به سمت ساحل حرکت می‌کنند تا بیشترین استفاده را از نور خورشید ببرند. قیمت‌ها همراه با دما در این زمان افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر قصد دارید در ماه‌های تابستان به مقاصد محبوب سفر کنید، محل اقامت را از قبل رزرو کرده و آماده باشید که قیمت‌های بسیار بالاتری نسبت به بقیه ایام سال بپردازید.

اکثر فستیوال‌ها – هم موسیقی و هم بازسازی‌های تاریخی – در ماه‌های تابستان برگزار می شوند. جشنواره فیلم ونیز یکی از معتبرترین رویدادهای سینمای دنیا نیز در این بازه زمانی اجرا می‌شود؛ از این رو اگر به دنبال بهترین زمان سفر به ایتالیا هستید، باید بدانید فصل تابستان گران‌ترین و شلوغ‌ترین زمان برای سفر به این کشور است. 

گرمای ایتالیا را نباید ساده گرفت، به خصوص اگر در ماه های ژوئن و آگوست، از شهرها و مناطق جنوبی بازدید می‌کنید که دمای آن به طور منظم از 35 درجه سانتی گراد (95 درجه فارنهایت) فراتر می‌رود. بر اساس گزارش موسسه علوم جوی و آب و هوا (ISAC)، سال 2022 گرم‌ترین سال ایتالیا از سال 1800 بود. حتی در مناطق کم ارتفاع، فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در این باره زمانی می‌تواند چالش برانگیز باشد.

بهترین زمان سفر به ایتالیا

3. سپتامبر تا نوامبر (شهریور تا آبان)

بازه زمانی سپتامبر تا نوامبر فصل شراب، برگزاری جشنواره‌های غذا، طلایی شدن جنگل‌ها و بازگشت مردم محلی به روال روزانه خود پس از تعطیلات است. در سال‌های اخیر، هوا تا نوامبر بسیار گرم شده و در مناطق جنوبی، دیدن افرادی که چند روز قبل از شروع زمستان شنا می‌کنند، غیرمعمول نیست. از این رو بی‌راه نیست اگر بگوییم این بازه زمانی نیز می‌تواند بهترین زمان سفر به ایتالیا برای بسیاری از افراد باشد. 

تغییر مناظر پاییز و هوای خنک، امکان سفری لذت‌بخش به حومه شهر را ایجاد می‌کند؛ به خصوص اگر به دنبال چشیدن برخی از غذاهای فصلی و خوش‌طعمی که این کشور ارائه می‌دهد، هستید. با پایان یافتن تابستان، کارخانه‌های شراب‌سازی مشغول برداشت انگور می‌شوند و در اکتبر olio novello – روغن زیتون بکر تازه بطری‌شده و بسیار طعم‌دار که از اولین زیتون‌هایی که در فصل جدید چیده شده‌اند – روانه بازار می‌شوند. 

4. دسامبر تا مارچ (آذر تا اسفند)

به نظر می‌رسد بخش‌هایی از ایتالیا – به ویژه مقاصد ساحلی – در ماه‌های زمستان به خواب زمستانی می‌روند؛ اما سردترین فصل سال بر هر منطقه تاثیر متفاوتی می‌گذارد. اواخر دسامبر تا مارس، فصل پربازدید در کوه‌های آلپ است، جایی که دامنه‌های پوشیده از برف اسکی‌بازان را از سراسر اروپا جذب می‌کنند. برترین پیست‌های اسکی ایتالیا در شمال آلپ و دولومیت هستند؛ اما استراحتگاه‌هایی را در فریولی، آپنین، لو مارکه و حتی سیسیل نیز خواهید یافت. از این رو این فصل، بهترین زمان سفر به ایتالیا برای افرادی است که عاشق تفریحات زمستانی هستند. 

تمام شهرهای بزرگ ایتالیا در این ایام، تزیینات و بازارهای کریسمس را به بازدید‌کنندگان عرضه می‌کنند. موسیقی زنده، اسکیت روی یخ و غرفه‌هایی که شاه بلوط برشته شده، شراب و سایر خوراکی‌های فصلی می‌فروشند، در سراسر دسامبر در بسیاری از میادین عمومی برگزار می‌شوند.

دو هفته از شب کریسمس تا جشن اپیفانی (6 ژانویه) مصادف با تعطیلات مدرسه است و برای بسیاری از ایتالیایی‌هایی که دور از خانواده خود کار می‌کنند، فرصتی برای بازگشت به خانه است. بسیاری از شهرها جشن‌های سال نو را با کنسرت در فضای باز و آتش بازی برگزار می‌کنند. سفر در این زمان ممکن است گران تمام شود؛ اما می‌تواند یک تجربه بی‌نظیر نیز باشد. 

سخن پایانی درباره بهترین زمان سفر به ایتالیا در ۲۰۲۴

فارغ از این که قصد بازدید از چه شهری از ایتالیا را دارید، باید بهترین زمان سفر به ایتالیا را با در نظر گرفتن عوامل مختلف مدنظر داشته باشید. آب و هوا، میزان جمعیت، هزینه و سایر عوامل همگی می‌توانند بر تصمیم شما تأثیر بگذارند. همچنین پیش از برنامه‌ریزی برای سفر به این کشور، نگاهی به تقویم و تعطیلات آن داشته باشید. به عنوان مثال، کریسمس به لطف بازارها و دکوراسیون جذاب، زمانی رویایی برای کاوش در ایتالیا است؛ اما برخی از مغازه‌ها و جاذبه‌ها تعطیل خواهند بود یا ساعات محدودی در تعطیلات دارند. در ادامه خواندن مقاله “جاهای دیدنی ایتالیا” را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...