منوی دسته بندی

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا

ایتالیا کشوری زیبا و تاریخی در جنوب اروپا است که به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری و تحصیلی شناخته می شود. یکی از مهمترین پارامترهای موثر در تصمیم گیری دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند هزینه زندگی در کشور مقصد است.

از آنجا که میزان رفاه در زندگی رابطه تنگاتنگی با درآمد و هزینه دارد، در این مقاله قصد بررسی هزینه زندگی در ایتالیا را برای دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا داریم. در مجموع هزینه زندگی در ایتالیا به عوامل مختلفی از جمله شهر محل زندگی، سبک زندگی و سطح رفاه مورد انتظار بستگی دارد. به طور کلی، هزینه زندگی در ایتالیا نسبت به کشورهای دیگر اروپایی کمتر است، اما همچنان نسبت به کشورهایی مانند ترکیه، مصر و مالزی بیشتر است.

مهمترین هزینه‌های ماهیانه، فارغ از کشور مقصد عبارتند از: اجاره خانه، مایحتاج روزانه، هزینه خورد و خوراک، هزینه حمل و نقل، هزینه قبض‌های ماهیانه، ورزش و سرگرمی و نهایتاً پوشاک. که در ادامه به بررسی هر بخش برای هزینه زندگی در ایتالیا می پردازیم.

هزینه های مسکن در ایتالیا

یکی از مهمترین هزینه های زندگی در ایتالیا، هزینه مسکن است. بدیهی است هزینه مسکن بر اساس اندازه خانه، امکانات رفاهی خانه، محله و شهر متغیر است. هزینه اجاره بها در شهرهای بزرگ ایتالیا مانند رم، میلان و ناپل نسبتاً بالا است. به عنوان مثال، هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر رم حدود 800 تا 1000 یورو در ماه است. در شهرهای کوچکتر، هزینه اجاره بها کمتر است. به عنوان مثال، هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر تورین حدود 600 تا 800 یورو در ماه است.

خرید خانه در ایتالیا نیز نسبتاً گران است. قیمت خانه در شهرهای بزرگ ایتالیا به طور متوسط حدود 3000 تا 5000 یورو در هر متر مربع است. در شهرهای کوچکتر، قیمت خانه کمتر است. به عنوان مثال، قیمت خانه در شهر بولونیا به طور متوسط حدود 2000 تا 3000 یورو در هر متر مربع است. ولی بحران کاهش جمعیت شدید در برخی مناطق غالباً روستایی منجر به ظهور خانه‌های 1 یورویی (بله، 1 یورو) به منظور افزایش جمعیت در این مناطق شده است. هرچند شرایط خرید و تعهدات آن به همین سادگی نیست.

عوامل موثر در هزینه اجاره بها و خرید خانه در ایتالیا عبارتند از:

  • موقعیت مکانی: هزینه اجاره بها و خرید خانه در مرکز شهر بیشتر از حومه شهر است.
  • اندازه خانه: هزینه اجاره بها و خرید خانه به اندازه خانه بستگی دارد.
  • امکانات خانه: هزینه اجاره بها و خرید خانه به امکانات خانه مانند تعداد اتاق خواب، حمام، آشپزخانه و بالکن بستگی دارد.

هزینه خورد و خوراک در ایتالیا

ایتالیا به غذاهای خوشمزه و متنوع خود معروف است و برای لذت بردن از این غذاها باید هزینه کرد. هزینه مواد غذایی در ایتالیا نسبتاً زیاد است. به عنوان مثال، هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران با قیمت معمولی در ایتالیا چیزی حدود 10 تا 25 یورو و به طور میانگین حدود 15 یورو است. با اضافه شدن مخلفات و دسر، این مبلغ به حدود 30 یورو می‌رسد. برای درک بهتر قیمت‌ها و مقایسه با سایر کشورها، نگاهی به غذاها و مخلفات مشترک با سایر کشورها می‌اندازیم.

به عنوان مثال یک برگر مک دونالد به همراه یک ظرف سیب‌زمینی سرخ کرده و نوشابه چیزی حدود 8.5 تا 12.5 یورو و به طور میانگین معادل 10 یورو هزینه دارد. خرید قیمت قوطی 330 میلی‌لیتری کوکاکولا یا پپسی 2.39 یورو و یک بطری آب معدنی حدود 1 یورو هزینه دارد.

برای صرفه جویی در در هزینه های خوراکی در ایتالیا می‌توان چند کار مختلف مانند:

  • خرید مواد غذایی از فروشگاه های ارزان قیمت
  • پختن غذا در خانه
  • استفاده از تخفیف های فروشگاه ها

را انجام داد.

هزینه مایحتاج روزانه در ایتالیا

اگر اهل پخت و پز هستید و یا ترجیح می‌دهید بعضی از وعده‌ها، مانند صبحانه، را در منزل میل کنید، گذرتان به سوپرمارکت و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف در ایتالیا بیشتر می‌افتد.

به طور میانگین در هفته 50 تا 70 یورو هزینه مایحتاج زندگی هر فرد در ایتالیا می‌شود. این مبلغ صرف خرید اقلامی مانند میوه‌ها و سبزیجات، لبنیات، خواروبار محصولات پروتئینی و غیره می‌شود. در ادامه لیستی از قیمت پرمصرف‌ترین اقلام را می‌توانید ببینید.

 

شیر (1 لیتر) 1.45€
قرص نان 500 گرمی 2.00€
برنج (1 کیلوگرم) 2.61€
تخم مرغ (12 عدد) 3.46€
یک فالب پنیر 13.05€
فیله مرغ (1 کیلوگرم) 10.60€
مغز ران گوساله (1 کیلوگرم) 17.12€
سیب (1 کیلوگرم) 2.00€
موز (1 کیلوگرم) 1.88€
پرتقال (1 کیلوگرم) 2.32€
گوجه‌فرنگی (1 کیلوگرم) 2.81€
سیب‌زمینی (1 کیلوگرم) 1.54€
پیاز (1 کیلوگرم) 1.44€
کلم (یک بوته) 1.30€
بطری آب خانواده (1.5 لیتری) 0.44€
پاکت سیگار 20 تایی مارلبرو 6€

 

هزینه های حمل و نقل در ایتالیا

سیستم حمل و نقل عمومی در ایتالیا توسعه یافته است و هزینه استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی در ایتالیا نسبت به شهرهایی مانند پاریس و یا لندن بسیار کم‌تر است. به عنوان مثال، هزینه بلیت یک ماهه استفاده از حمل و نقل عمومی برای افراد زیر 26 سال در شهرهای مختلف بین 20 تا 30 یورو است و برای افراد بالای 26 سال نیز بین 30 تا 40 یورو. این مبلغ در میلان معادل 22 یورو برای زیر 26 ساله‌ها و 35 یورو برای افراد بالای 26 سال سن است. همچنین بلیت یک روزه مترو در رم حدود 7 یورو و بلیت تک مسیره 1.5 یورو است.

برای حمل و نقل بین شهری هم هرچند گزینه‌های نسبتاً گران مانند قطار سریع‌السیر (Italo, FrecciaRossa) موجود است که خدماتی مثل WiFi رایگان، رستوران و خدمات هتلینگ ارائه می‌کنند و مسیر بین رم و میلان را تنها در 3 ساعت طی می‌کند و 100 یورو هزینه دارد، ولی می‌توان با قطارهای معمولی همین مسیر را با 40 – 50 یورو طی کرد. در ادامه لیست قیمت بلیت قطار برای سفر بین شهرهای مهم ایتالیا را می‌توانید مشاهده کنید:

ورونا-ونیز 9 یورو

ونیز-میلان 23 یورو

میلان-ورونا 15 یورو

میلان- ونیز 15 یورو

ونیز – فلورانس 20 یورو

روم – ورونا 29 یورو

روم – ونیز 29 یورو

تورین – فلورانس 29 یورو

ناپل – بولونیا 29 یورو

روم – میلان 49 یورو

راههای کاهش هزینه حمل و نقل در ایتالیا عبارتند از:

  • استفاده از کارت اعتباری حمل و نقل عمومی
  • استفاده از کارت های تخفیف دانشجویی

هزینه زندگی در ایتالیا - قطارهای سریع السیر

هزینه های تفریح در ایتالیا

ایتالیا کشوری با جاذبه های گردشگری فراوان است. از سینماها با فیلم‌های روز دنیا، باشگاه‌های ورزشی، بازی‌های کامپیوتری تا موزه‌های محتلف، تقریباً دسترسی به هر تفریحی که بخواهید دارید. هزینه ورودی به موزه ها، گالری ها و جاذبه های گردشگری در ایتالیا عموماً در بازه 10 تا 20 یورو است. به عنوان مثال، هزینه ورودیه به موزه واتیکان در رم حدود 20 یورو است. برای خرید بلیت سینما چیزی حدود 9 یورو باید هزینه کرد و باشگاه ورزشی چیزی حدود 48 دلار در ماه برای شما هزینه خواهد داشت.

بازی‌های کامپیوتری هم از قیمت‌های بین‌المللی تبعیت می‌کنند و در نتیجه خرید کنسول پلی‌استیشن 5 چیزی حدود 550 یورو و بازی‌های بزرگ در روز عرضه چیزی حدود 60 تا 70 یورو هزینه خواهند داشت. البته اکثراً بازی‌ها و سایر لوازم بازی به مناسبت‌های مختلف تخفیف دریافت می‌کنند و می‌توان پس از گذشت چند ماه همان بازی‌ها را با نصف قیمت خریداری کرد و یا با گذشت بیش از یک سال، با 10 – 20 یورو همان بازی‌ها را خرید.

برنامه ریزی صحیح برای تفریحات و کاهش هزینه ها یکی از راههای کاهش هزینه های تفریح در ایتالیا است. به عنوان مثال، می توان از کارت های تخفیف دانشجویی یا کارت های تخفیف گردشگری برای کاهش هزینه های تفریح استفاده کرد.

هزینه های ارتباطات در ایتالیا

قیمت اینترنت در ایتالیا یکی از ارزان‌ترین‌های جهان است. به عنوان مثال، هزینه هر گیگابایت دیتای 5G در ایتالیا 0.12 دلار (با دلار 50 هزار تومانی، چیزی حدود 6 هزار تومان) محاسبه می‌شود که ایتالیا را به دومین کشور ارزان اینترنت جهان تبدیل کرده است. علاوه بر آن بیش از 95% جمعیت به اینترنت 5G دسترسی دارند و خبری از فیلترینگ در کار نیست.

علاوه بر آن، می‌توانید با تنها 10 یورو در ماه به اینترنت بسیار پرسرعت فیبر نوری بدون محدودیت متصل شوید، در حالی که این سرویس در آمریکا چیزی حدود 65 دلار هزینه دارد.

سایر هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه پوشاک، لوازم شخصی و بهداشت در ایتالیا نسبتاً زیاد است. به عنوان مثال، هزینه خرید یک شلوار جین حدود 77 یورو، یک جفت کفش چرم مردانه 110 یورو، کفش کتانی 84 یورو و پیراهن تابستانی حدود 33 یورو هزینه خواهد داشت. ولی این رو باید بدانید که در تخفیفات که دو بار در سال در ماه ژانویه تا آخر فوریه و تخفیفات تابستانه که از ماه جولای تا اواخر ماه آگوست طوب می کشد شانس خرید با تخفیف ۹۰٪ هم دارید.

علاوه بر آن سایر هزینه‌ها مثل خدمات درمانی و غیره را نیز باید در نظر بگیرید.هزینه بیمه درمانی و خدمات درمانی در ایتالیا نیز نسبت به درآمد نسبتاً زیاد است. به عنوان مثال، هزینه یک ویزیت پزشک عمومی در ایتالیا حدود 50 یورو است و برای پزشک تخصصی به چیزی حدود 150 یورو می‌رسد. برای ویزیت شدن توسط بهترین پزشک‌ها هم به چیزی حدود 250 یورو ممکن است نیاز داشته باشید. با همه این تفاسیر ایتالیا یکی از بهترین سیستم های درمان دنیا رو دارد به عنوان مثال یک دانشجوی خارجی با پرداخت سالیانه ۱۵۰ یورو از اکثر خدمات درمانی به صورت رایگان استفاده کند. 

همچنین شما با پرداخت این مبلغ دسترسی به پزشک خانواده نیز دارید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...