منوی دسته بندی

بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا

بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا

بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا کدامند؟ ایتالیا کشوری با تاریخچه طولانی و فرهنگ غنی است که به دلیل دانشگاه های معتبر و با کیفیت خود شناخته می شود. در این کشور رشته های مختلفی به زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می شود که برخی از آنها از نظر رتبه جهانی، کیفیت تدریس و بازار کار بسیار مطلوب هستند. در ادامه پنج مورد از بهترین رشته های دانشگاهی در ایتالیا را معرفی می کنیم:

پزشکی و دندانپزشکی

رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا از نظر رتبه جهانی در سطح بالایی قرار دارند و تبدیل به بهترین رشته های تحصیلی ایتالیا شده اند. دانشگاه های بولونیا، میلان، پاویا و رم تولیه از جمله دانشگاه های برتر ایتالیا در این رشته ها هستند. این برنامه شش ساله است و دانشجویان در آن به مطالعه علوم پایه، علوم پزشکی و بالینی می‌پردازند.

کیفیت تدریس در این برنامه بسیار بالا است و دانشجویان می‌توانند از امکانات و تجهیزات پیشرفته استفاده کنند. در پایان این برنامه، دانشجویان مدرک دکترای پزشکی (Laurea in Medicina e Chirurgia) دریافت می‌کنند، بازار کار برای پزشکان در ایتالیا بسیار خوب است و فارغ‌التحصیلان این برنامه به راحتی می‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند.

بهترین دوره تحصیلی پزشکی و دندان پزشکی در ایتالیا در دانشگاه بولونیا ارائه می‌شود. این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه جهان محسوب می‌شود و از نظر رتبه جهانی در بین 100 دانشگاه برتر قرار دارد. بر اساس گزارش Salary Explorer، میانگین درآمد یک پزشک در ایتالیا در سال 2023 حدود 8580 یورو در ماه است. که ایتالیا را به رتبه پنجم کشورهای با بیشترین درآمد برای پزشک ها تبدیل می کند.

البته درآمد پزشکان در ایتالیا به عوامل مختلفی مانند تجربه کاری، تخصص، موقعیت مکانی و نوع شغل بستگی دارد. به طور کلی، پزشکان با تجربه بیشتر، تخصص های خاص تر و موقعیت های مکانی بهتر، درآمد بیشتری دارند.

به عنوان مثال، پزشکان متخصص در شهرهای بزرگ ایتالیا مانند رم، میلان و تورین، درآمد بیشتری نسبت به پزشکان عمومی در شهرهای کوچکتر دارند. همچنین، پزشکان متخصص در زمینه هایی مانند جراحی قلب، مغز و اعصاب و سرطان، درآمد بیشتری نسبت به پزشکان متخصص در زمینه هایی مانند پزشکی خانواده و بهداشت عمومی دارند.

2. معماری

ایتالیا مهد هنر و معماری است و دانشگاه های این کشور در این رشته ها بسیار مشهور هستند. سازه های تاریخی رم همواره زبانزد همه بوده و با وجود گذشت قرن ها، همچنان ایتالیا جایگاه خود را در میان سایر کشورها به عنوان مهد معماری حفظ کرده است. به همین دلیل معماری ارائه شده در ایتالیا نه تنها یکی از بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا است، بلکه یکی از بهترین رشته های تحصیلی در کل جهان محسوب می شود.

دانشگاه های پلی تکنیک میلان، بولونیا، میلان، رم تولیه و فلورانس از جمله دانشگاه های برتر ایتالیا در رشته های معماری هستند. رشته معماری دانشگاه پلی تکنیک میلان، با اختلاف بهترین دوره معماری در کل قاره اروپا و جزو 10 برنامه برتر معماری جهان است.

فارغ التحصیلان رشته معماری با توجه به افزایش نیاز 8% به مهندسان معمار طی 10 سال آینده دارای امنیت شغلی بسیار بالایی هستند. علاوه بر آن به طور میانگین در ایتالیا درآمد مهندسان معمار با 52000 یورو درآمد سالیانه، 40% بیشتر از سایر بخش ها است. درآمد 10% مهندسی معمار برتر در ایتالیا، که عموماً شامل فارغ التحصیلان دانشگاه پلی تکنیک میلان است، حدود 100 هزار یورو در سال است.

به دلیل اینکه این درآمد 3 برابر میانگین درآمد در ایتالیا است و حدود 12 برابر میانگین هزینه ماهیانه، معماری تبدیل به یکی از بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا شده است. برای اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه پلی تکنیک میلان و رشته معماری ارائه شده در این دانشگاه، به صفحه دانشگاه پلی تکنیک میلان مراجعه کنید.

3. مهندسی

ایتالیا از پیشگامان صنعت مهندسی در جهان است و دانشگاه های این کشور در این رشته ها بسیار قوی هستند. دانشگاه های پلی تکنیک میلان، پلی تکنیک تورین، ساپینزا، ناپ و پاویا از جمله دانشگاه های برتر ایتالیا در رشته های مهندسی هستند. کیفیت تدریس در این رشته ها بسیار بالا است و دانشجویان می توانند از امکانات و تجهیزات پیشرفته استفاده کنند.

با وجود شرکت های نامداری مانند لامبورگینی، آلفا رومئو، فراری، فیات، صنایع برق اچ بی، نوتلا، پیرلی و … و نزدیکی آنها با دانشگاه، بازار کار برای مهندسان در ایتالیا بسیار خوب است و فارغ التحصیلان این رشته ها به راحتی می توانند شغل مناسبی پیدا کنند. بازه درآمدی مهندسان از میانگین سطح درآمد ایتالیا بالاتر است و زندگی مرفهی را تجربه میکنند. در میان رشته های مهندسی ارائه شده در ایتالیا، رشته های عمران، نفت و گاز، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر و هوش مصنوعی جزو بهترین رشته های تحصیلی از نظر کیفیت آموزش هستند.

4. مد و طراحی

ایتالیا یکی از قطب های اصلی طراحی در جهان است و یکی از دلایل اصلی آن خروجی بسیار قوی دانشگاه های این کشور در این رشته ها است. حاصل این دانشگاه ها، برندهای مطرحی همچون لوکساتیکا (بزرگترین برند عینک جهان، شامل زیرمجموعه ری بن)، گوچی، بولگاری، جورجیو آرمانی، دولچه اند گابانا، پرادا، ورساچه، دیزل  و … است. دانشگاه های میلان، فلورانس، رم و تورین از جمله دانشگاه های برتر ایتالیا در رشته های طراحی هستند و میلان به عنوان پایتخت مد جهان شناخته شده میشود.

کیفیت تدریس این رشته ها در ایتالیا بسیار بالا است و دانشجویان به بهترین امکانات و طراحان جهان دسترسی دارند. بازار کار برای طراحان در ایتالیا بسیار خوب است و فارغ التحصیلان این رشته ها به راحتی می توانند شغل مناسبی پیدا کنند.

میانگین درآمد سالیانه فارغ التحصیلان معماری در ایتالیا سالیانه بیش از۵۵ هزار یورو درآمد دارند که ۴۸ درصد از میانگین درآمد سایر شاغلین ایتالیا بیشتر است. با توجه به میانگین هزینه 700 یورویی در ماه در ایتالیا، طراحان مد چیزی حدود 7 برابر این هزینه درآمد دارند و می توانند زندگی بسیار خوبی را تجربه کنند. به همین دلیل، رشته های مد و طراحی ارائه شده در ایتالیا از بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه پلی تکنیک میلان و رشته معماری ارائه شده در این دانشگاه، به صفحه دانشگاه پلی تکنیک میلان مراجعه کنید.

5. اقتصاد و مالی

ایتالیا کشوری با اقتصاد پویا و رو به رشد است. ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ اروپا و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود. مدیریت و شکوفایی اقتصادی در ایتالیا به لطف درک صحیح و مدیریت اقتصادی ناشی از خروجی دانشگاه های این کشور در رشته های اقتصاد و مدیریت است. علاوه بر آن، حفظ و مدیریت این اقتصاد نیز به فارغ التحصیلان جدید نیاز دارد و همین موضوع اقتصاد را به یکی از بهترین رشته های ایتالیا تبدیل کرده است.

دانشگاه های بوکونی، میلان، پاویا و تورین از جمله دانشگاه های برتر ایتالیا در رشته های اقتصاد و مدیریت هستند. با ظهور مهندسی داده و حرکت اقتصاد به این سمت، در اکثر دانشگاه های ایتالیا، دروس اقتصاد داده محور و مدیریت داده محور ارائه می شود که به روزترین رویکرد بین المللی است. با بازه درآمدی بین 43 تا 50 هزار یورو، و نیاز روزافزون شرکت ها به فارغ التحصیلان شاخه های مختلف اقتصاد و امور مالی، امنیت شغل و درآمد این رشته ها، آن ها را به یکی از بهترین رشته های تحصیل در ایتالیا تبدیل کرده است.

بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا

6. تاریخ و باستان شناسی

با داشتن سابقه تاریخی بسیار غنی، ایتالیا در زمینه آموزش تاریخ و باستان شناسی در جمع کشورهای پیشرو آموزش محسوب می شود. اکثر دانشگاه های بزرگ ایتالیا در جمع 100 دانشگاه برتر در زمینه تاریخ و باستان شناسی حضور دارند و از نظر اعتبار علمی و کیفیت آموزش، این رشته ها جزو بهترین رشته های تحصیل در ایتالیا به شمار می روند.

7. علوم پایه (ریاضیات، فیزیک و زیست شناسی)

زادگاه ریاضی دانانی همچون فیبوناچی، داوینچی، گالیله، فرمی، ولتا، کاردانو و …، سیستم آموزشی ایتالیا در زمینه تربیت دانشمندان مطرح دنیا همیشه موفق عمل کرده است. در زمینه های زیست شناسی، ریاضی و فیزیک رتبه بندی دانشگاه های ایتالیا در جهان بسیار حائز اهمیت هستند. با 7 دانشگاه حاضر در 100 دانشگاه برتر در زمینه فیزیک، 9 دانشگاه در 100 دانشگاه برتر زمینه نجوم و اخترفیزیک، 3 دانشگاه برتر در زمینه ریاضیات و 6 دانشگاه برتر در زمینه زیست شناسی، رشته های علوم پایه یکی از بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا از نظر کیفیت سطح آموزش و اعتبار علمی در سطح جهانی هستند.

جمع بندی بهترین رشته های تحصیلی در ایتالیا

در مجموع انتخاب بهترین رشته نیازمند اشراف و در نظر گرفتن چند موضوع مهم مانند کیفیت آموزش، سازگاری با روحیات، محیط آموزش، بازار کار، سازگاری بازار کار با ویژگی های شخصی فرد، انطباق پیشینه و … است. با توجه به اینکه انتخاب رشته در آینده فرد تاثیر به سزایی دارد، عموما پیش از انتخاب رشته توصیه به مشاوره گرفتن از افراد و یا موسسات آگاه در این زمینه برای حداقل کردن ریسک می شود.

در حال حاضر یکی از بهترین موسسات مشاوره در، موسسه ساناگیتی است که علاوه بر صدها مورد موفق، از فارغ التحصیلان و افراد مقیم ایتالیا برای نزدیک شدن و دقیق تر شدن هرچه بیشتر اطلاعات کمک می گیرد. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان از این مجموعه می توانید به وبسایت ساناگیتی مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...