منوی دسته بندی

تحصیل هنر در ایتالیا

تحصیل هنر در ایتالیا در رم

ایتالیا؛ یکی از معروف‌ترین کشور‌های اروپایی و حتی دنیاست که در زمینه تحصیل هنر همواره پیشتاز بوده است. به عقیده بسیاری از هنرمندان، این کشور مهد فرهنگ و هنر اروپایی است و با برخورداری از تاریخچه‌ای غنی در نقاشی، معماری، موسیقی اپرا، مد و فشن یکی از بهترین کشور‌ها برای شروع یا ادامه تحصیل در رشته پرطرفدار هنر است. تحصیل هنر در ایتالیا به خاطر سختگیری کمتر دانشگاه‌ها برای پذیرش افراد با سنین بالاتر و گپ تحصیلی بالا، متقاضیان بسیاری دارد. در این مقاله سانا گیتی همراه ما باشید تا شما را با شرایط پذیرش دانشگاه هنر ایتالیا بیشتر آشنا کنیم.

شرایط تحصیل هنر در ایتالیا

رشته‌‌های هنری در ایتالیا همواره از جایگاه و اعتبار ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند و گواه این موضوع این است که هنرمندان بسیاری نظیر میکل آنژ، داوینچی، مازاتچو، دوناتلو و… امضای هنرمندی خود را بر چهره این کشور ثبت کرده‌اند. علاوه بر این، تنوع رشته‌های هنری در ایتالیا بسیار زیاد است و بسته به دانشگاه انتخابی شما، تحصیل به هر دو زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان‌پذیر است.

در نظر داشته باشید که برای تحصیل هنر در ایتالیا و در مقطع کارشناسی باید مدرک دیپلم 12 ساله خود را به همراه پورتفولیوی کارهای هنری خود، و برای مقطع ارشد لازم است مدرک لیسانس 4 ساله را به همراه توصیه‌نامه‌ای که از اساتید قبلی خود دریافت کرده‌اید، همراه داشته باشید. برای پذیرش در رشته های هنری در ایتالیا

مزایای تحصیل رشته های هنری در ایتالیا

برای تحصیل هنر در ایتالیا دلایل زیادی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مدارس و دانشگاه‌ های هنر ایتالیا از سطح علمی و کیفیت بالایی برخوردار هستند و با برترین دانشگاه‌های هنر جهان رقابت می‌کنند.
  • شما در این کشور فرصت ملاقات با هنرمندان و اندیشمندان بسیاری را خواهید داشت.
  • در ایتالیا به گالری‌ها و موزه‌های هنر دسترسی دارید که می‌تواند راهنمای مناسبی در مسیر تحصیلی‌تان باشد.
  • در هنگام پیاده‌روی در خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر، مناظر و ساختمان‌هایی را مشاهده می‌کنید که می‌تواند خلاقیت هنری شما را شعله‌ور کند.

 

انواع رشته های هنری در ایتالیا

رشته های هنری معمولا در ایتالیا به شرح زیر در موسسات آموزش عالی ایتالیا اراﺋه می شوند.

رشته های هنری که به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی و خصوصی اراﺋه می شوند.

این رشته ها معمولا ترکیبی از هنر بعلاوه مهندسی، علوم و تکنولوژی (میان رشته ای) می باشند. از مزیت تحصیل در این رشته ها در دانشگاه های دولتی این است که اولا شما به زبان انگلیسی درس می خوانید و ثانیا این که امکان دریافت بورسیه استانی از این دانشگاه ها رو هم دارید.

برای تحصیل این سبک رشته ها در دانشگاه های خصوصی باید شهریه ( بین 8000 تا 15000 یورو در سال) پرداخت کنید و شانس دریافت بورسیه استانی بسیار پایین می باشد. در زیر لیستی از این رشته ها که به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی اراﺋه می شوند اشاره می کنی

  • Industrial Design
  • Fashion Studies
  • Innovation and Organization of Culture and the Arts
  • Communication Technologies and Multimedia
  • Yacht Design
  • Design & Engineering
  • Design for the Fashion System
  • Digital and Interaction Design
  • Product Service System Design
  • Fashion, Art and Food Management
  • Art History

 

رشته های هنری که در کنسرواتوار های دولتی اراﺋه می شوند.

شما برای تحصیل در رشته موسیقی باید کنسرواتوار های موسیقی را انتخاب کنید، تقریبا با درصد خیلی بالایی می‌شود گفت شما برای تحصیل موسیقی در کشور ایتالیا چه در کنسرواتوار های دولتی و چه در کنسرواتوار های خصوصی باید به زبان ایتالیایی درس بخوانید. مزیت تحصیل در کنسرواتوار های دولتی این است که شما شانس دریافت بورسیه استانی از این مراکز را دارید.

به این نکته باید اشاره کرد که تحصیل موسیقی در ایتالیا فقط در کنسرواتوار ها موسیقی و فقط به زبان ایتالیایی امکان پذیر است. اکثر این کنسرواتوار ها برای پذیرش دانشجو معمولا درخواست مدرک زبان ایتالیایی از شما می کنند و همچنین معمولا آزمون ورودی در دو پارت که یکی از پارت ها عملی هست برای ورود به رشته موسیقی برگزار می شود. از طریق این لینک می توانید به لیست کامل کنسرواتوار های موسیقی دسترسی داشته باشید.

سیستم آموزشی آکادمی های هنر ایتالیا

1- Corsi di diploma accademico di 1° Livello

که معادل سیستم کارشناسی می باشد، طول این دوره 3 ساله برابر با 180واحد درسی می باشد.

2- Corsi di diploma accademico di 2° Livello

که معادل سیستم کارشناسی ارشد می باشد، طول این دوره 2 ساله برابر با 120واحد درسی می‌باشد.

آکادمی های دولتی ایتالیا

رشته های هنری که به زبان ایتالیایی در آکادمی های دولتی اراﺋه می شوند.

شما برای ادامه تحصیل هنر در ایتالیا در رشته های هنری ( به جز موسیقی) مجبور به تحصیل در آکادمی های هنر می‌باشید. آکادمی های هنر در ایتالیا شامل آکادمی های دولتی و خصوصی هستند. تحصیل در این آکادمی ها فقط به زبان ایتالیایی امکان پذیر می باشد و برای ورود به این آکادمی ها شما ملزم به اراﺋه مدرک زبان ایتالیایی می باشید. نحوه پذیرش دانشجو هم معمولا از طریق مصاحبه و آزمون عملی می باشد.

اکثر رشته های هنری در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این آکادمی ها اراﺋه می شود. شما با تحصیل در این آکادمی شانس دریافت بورسیه استانی رو نیز دارید. یکی از معروف ترین آکادمی های هنر دولتی ایتالیا، آکادمی بررا میلان می باشد که در نوع خود یکی از بهترین ها در اروپا و دنیا می باشد.
از طریق لینک زیر می توانید به لیست کامل آکادمی های هنر دولتی دسترسی داشته باشید.

تحصیل هنر در ایتالیا

آکادمی های خصوصی ایتالیا

رشته های هنری که به زبان انگلیسی در آکادمی های خصوصی اراﺋه می شوند.

اگر شما متقاضی تحصیل در رشته های هنری به زبان انگلیسی هستید چاره ای جز انتخاب آکادمی های هنر خصوصی ندارید. به جرات می توان گفت این آکادمی ها جز بهترین ها در دنیا هستند که در ادامه به معرفی تعدادی از این آکادمی ها خواهیم پرداخت.تحصیل در این آکادمی ها ملزم پرداخت شهریه سنگین می باشد، پس شما اگر رویای تحصیل در این آکادمی ها رو دارید باید خودتان را برای پرداخت شهریه سنگین بعلاوه هزینه های زندگی آماده کنید.

برای مثال آکادمی هنر IED برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد خود 9000 یورو کمترین میزان شهریه و 17500 یورو بالاترین میزان شهریه را برای یک سال تحصیلی در نظر گرفته است.

بورسیه استانی برای آکادمی ها و دانشگاه های خصوصی برای تحصیل هنر در ایتالیا

بورسیه استانی شامل موسسات آموزش عالی خصوصی هم می شود اما با این تفاوت که بودجه این موسسات بسیار بسیار محدود می باشد و به تعداد محدودی دانشجو تعلق میگیرد و همه ی شهریه شما را هم پوشش نمی دهد. برای مثال اگر شما متقاضی تحصیل و دریافت بورسیه استانی در مقطع کارشناسی از یکی از رشته های آکادمی IED باشید برای دریافت بورسیه استانی علاوه بر شرایط مالی شما این شرایط نیز در نظر گرفته می شود:

  • شرط معدل: حداقل معدل دیپلم شما باید ۸۰ از ۱۰۰ باشد.
  • برای حفظ بورسیه برای سال دوم حداقل باید ۴۰ واحد درسی پاس کرده باشید ( معدل بسیار مهم می باشد)

یکی از نکات جالب بورسیه استانی این آکادمی این است که کل بودجه این آکادمی برای بورسیه استانی سال تحصیلی 21-20 مبلغی کمتر از ۲۰۰ هزار یورو بوده است که از این مبلغ 67% به دانشجویان اروپایی و 33% درصد با دانشجویان غیر اروپایی تعلق گرفته است.

مقدار بورسیه

در صورت داشتن همه ی شرایط و دریافت بورسیه استانی این آکادمی مقدار بورسیه برای برندگان در سال تحصیلی ۲۰-۲۱ به شرح زیر خواهد بود:

  • حداقل مقدار بورس مبلغ 1220 یورو در سال می باشد.
  • حداکثر مقدار بورس 4129 یورو در سال بعلاوه یک وعده غذای رایگان در روز.

با توجه به این توضیحات اگر شما برنده بورسیه استانی این آکادمی در حالت حداکثری هم شوید و فرضا رشته دوره کارشناسی شما هم حداقل 9000 یورو شهریه داشته باشد شما مجبور به پرداخت 5000 یورو بابت شهریه بعلاوه هزینه های زندگی هستید. پس اگر تصمیم تحصیل در این آکادمی ها رو دارید روی بورسیه استانی حسابی باز نکنید و به امید گرفتن بورسیه تحصیلی این آکادمی ها رو انتخاب نکنید.

در ادامه اگر بخواهیم تعدادی از بهترین های این آکادمی های خصوصی را معرفی کنیم میتوانیم آکادمی Polimoda شهر فلورانس، آکادمی Marangoni و …. که جز بهترین ها در این زمینه هستند اشاره کنیم. 

رشته طراحی طلا و جواهر در ایتالیا

بعضی از آکادمی های خصوصی این رشته را اراﺋه می دهند، ولی به صورت کلی این رشته بیشتر به صورت دوره های آزاد و سینگل کورس اراﺋه می شود و به راحتی می توانید این دوره ها رو با سرچ ساده در اینترنت پیدا کنید. طول دوره های طراحی طلا و جواهر هم معمولا بین 3 ماه تا یک سال می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...