منوی دسته بندی

ویزای تحصیلی ایتالیا

مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا جزو معتبرترین دانشگاه‌های دنیا هستند و با تحصیل در این دانشگاه‌ها نه تنها تدریس عالی را تجربه خواهید کرد، بلکه این شانس را خواهید داشت که از غذاهای معروف و معماری باشکوه این کشور لذت ببرید و جاذبه‌های چشم‌نواز متعددی را ببینید. اگر اهل اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا نیستید، قبل از تحصیل در ایتالیا به ویزای بلند مدت D نیاز دارید. این نوع ویزا برای افرادی است که بیش از سه ماه در این کشور خواهند بود و حدود 60 یورو هزینه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویزای تحصیلی ایتالیا، تا پایان این مقاله ساناگیتی، همراه ما باشید. 

مراحل دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا 

مراحلی که برای دریافت ویزای تحصیلی در این کشور طی می‌کنید، به شرح زیر است:

1. از یک دانشگاه ایتالیایی، نامه پذیرش بگیرید

اگر هنوز مطمئن نیستید که در کدام شهر ایتالیا می‌خواهید تحصیل کنید، باید قبل از شروع فرآیند درخواست ویزای تحصیلی خود تصمیم بگیرید. پس از پذیرش در یک دانشگاه ایتالیایی، نامه پذیرش مورد نیاز برای درخواست ویزا را دریافت خواهید کرد. در این باره پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین دانشگاه های ایتالیا را مطالعه کنید. 

2. از نزدیک‌ترین سفارت ایتالیا وقت بگیرید

روند دقیق دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا در کشور خود را بررسی کنید. از مدارکی که باید تکمیل کنید و ارائه دهید، مطلع باشید و برای دریافت زمان مصاحبه، اقدامات لازم را انجام دهید. در این باره مطالعه مقاله “گرفتن وقت سفارت ایتالیا در تهران” را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کارگزار رسمی سفارت ایتالیا در تهران شرکت ویزامتریک می‌باشد.

3. در مصاحبه سفارت حاضر شوید

مدارک خواسته شده را ارسال کنید و هزینه این درخواست را بپردازید. نتیجه ویزا را به صورت کتبی دریافت خواهید کرد.

4. درخواست اجازه اقامت بدهید

در عرض هشت روز پس از ورود به ایتالیا، باید برای اجازه اقامت خود در نزدیک‌ترین شهر Questura – نوعی ایستگاه پلیس – درخواست دهید. دانشجویان اتحادیه اروپا نیز باید این مرحله را ظرف 20 روز پس از ورود به کشور تکمیل کنند.

5. مجوز اقامت بگیرید

ایجاد مجوز شما ممکن است چند ماه طول بکشد؛ بنابراین در این مدت ممکن است یک سند موقت برای شما صادر شود.

الزامات دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

مدارک مورد نیازی که برای دریافت این ویزا لازم دارید، به شرح زیر است:

  • فرم درخواست ویزای ورود
  • عکس(های) اندازه گذرنامه اخیر
  • پاسپورت معتبر (تاریخ انقضا باید سه ماه بیشتر از ویزای درخواستی باشد.)
  • مدرکی مبنی بر اینکه شما اقامت در ایتالیا را ترتیب داده اید (برای کل دوره تحصیلتان)
  • ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای حمایت از تحصیل خود دارید (حداقل 900 یورو در ماه)
  • بیمه درمانی 150 یورویی برای سال اول تحصیل
  • کپی مدارک تحصیلی قبلی
  • نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های ایتالیا
  • رسید هزینه درخواست ویزا (50 یورو)

مدت زمان صدور ویزای دانشجویی ایتالیا

رسیدگی به درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا معمولاً بین یک تا سه هفته طول می‌کشد. با این حال، باید سعی کنید مصاحبه ویزای خود را حدود شش هفته قبل برنامه ریزی کنید. این بدان معناست که شما باید دو یا سه ماه قبل از تاریخ عزیمت خود، این فرآیند را شروع کنید. توجه داشته باشید که تاخیر در این فرآیند، ممکن است باعث شود شما ویزای خود را به موقع دریافت نکنید. 

ویزای تحصیلی ایتالیا

کار دانشجویی در ایتالیا

شما معمولا می‌توانید با مجوز اقامت دانشجویی در ایتالیا تا 20 ساعت در هفته کار کنید. با این حال، کارفرمای شما باید یک مجوز کار برای شما تنظیم کند که ممکن است تا دو ماه فرآیند آماده‌سازی آن زمان ببرد. 

اگر درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا شما رد شد، چه باید کرد؟

دریافت نامه رد ویزای تحصیلی ایتالیا، می‌تواند ناراحت‌کننده باشد؛ اما این نباید به معنای پایان برنامه‌های شما برای تحصیل در ایتالیا باشد. دلیل رد شدن ویزا، باید در نامه ذکر شده باشد. اگر دلیل رد شدن یا ریجکت ویزایتان قابل تصحیح است (مانند یک فرم ناقص)، شما باید درخواست ویزای خود را این بار با دقت بیشتر و بدون اشتباه مجددا ثبت کنید.

دلایل متداول رد شدن درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدم ارائه اثبات امکان تأمین هزینه‌های خود
  • فرم درخواست ناقص
  • ثبت مدارک جعلی یا مفقود
  • واضح نبودن شرایط شما برای بازگشت به کشور خود پس از فارغ‌التحصیلی
  • بی‌اعتبار بودن بیمه مسافرتی

اگر رد شدن ویزای تحصیلی شما به دلایل ذکر‌شده اتفاق نیفتاده و احساس می‌کنید اشتباهی در روند بررسی رخ داده است، می‌توانید درخواست تجدید نظر کنید. شما باید این کار را به صورت کتبی انجام دهید و به وضوح توضیح دهید که چرا فکر می‌کنید درخواست شما به اشتباه رد شده است و هر گونه شواهد پشتیبانی مورد نیاز را ارائه دهید.

سخن پایانی در مورد ویزای تحصیلی ایتالیا

اکنون که می‌دانید چگونه ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کنید، آماده شوید و برای گذراندن مقطع تحصیلی مدنظر خود در این کشور فوق‌العاده اقدام کنید. پس از پذیرش در یک دانشگاه ایتالیایی و تکمیل مراحل درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا در کشور خود، می‌توانید چمدان‌هایتان را ببندید و مقدمات سفر را انجام دهید. فراموش نکنید که ساناگیتی از اولین تا آخرین مرحله این فرآیند همراه شماست و شما می‌توانید در صورت نیاز، از مشاوران متخصص و باتجربه ما راهنمایی‌های لازم را در این باره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...